محل تبلیغات شما

السلام علیک یا صاحب امان
مناجات عرفانی

طالب حضور


کی رفته‌ای زدل که  تمنا  کنم  تو  را[1]
کی بوده‌ای نهفته که  پیدا  کنم  تو  را[2]
غیبت نکرده‌ای که شوم  طالب حضور          پنهان نگشته‌ای که هویدا کنم  تو  را
با صد هزار جلوه برون آمدی که  من          با صد هزار دیده  تماشا  کنم  تو  را
چشمم به صد  مجاهده  آیینه ‌ساز  شد          تا من به یک مشاهده شیدا کنم  تو را
بالای  خود  در  آینهٔ  چشم  من  ببین          تا  با  خبر  ز عالم  بالا  کنم  تو  را
مستانه  کاش در حرم و دیر  بگذری          تا قبله ‌گاه مؤمن و  ترسا  کنم  تو  را
خواهم  شبی نقاب ز رویت  بر افکنم         خورشید کعبه و ماه کلیسا کنم  تو  را[3]
گر افتد آن دو زلف چلیپا به چنگ من        چندین هزار  سلسله  در  پا کنم  تو را
طوبی و سدره گر به قیامت به من دهند      یک‌ جا  فدای  قامت  رعنا  کنم  تو را
زیبا  شود  به  کارگه  عشق  کار  من       هر گه نظر به صورت زیبا  کنم تو را
رسوای  عالمی  شدم  از شور عاشقی        ترسم  خدا  نخواسته  رسوا  کنم تو را
با خیل غمزه  گر  به  وثاقم  گذر کنی        میر سپاه  شاه  صف ‌آرا  کنم   تو  را
جم  دستگاه  ناصر  دین   شاه   تاجور       کز خدمتش سکندر  و  دارا کنم  تو را
شعرت ز نام شاه، فروغی شرف گرفت
زیبد که  تاج  تارک  شعرا  کنم  تو را[4]

 

[1] . وزن شعر: مفعول فاعلات مفاعیل فاعلن (بحر مضارع مثمن اخرب مکفوف محذوف).
[2] . گویا این غزل اشاره به دعای امام حسین علیه السلام در روز عرفه است: . اَيَكُونُ لِغَيْرِكَ مِنَ الظُّهُورِ ما لَيْسَ لَكَ حَتّى يَكُونَ هُوَ الْمُظْهِرَ لَكَ مَتى غِبْتَ حَتّى تَحْتاجَ اِلى دَليلٍ يَدُلُّ عَليْكَ؛ آیا براى غیر تو ظهورى هست که براى تو نیست، تا آن وسیله ای برای ظهور تو باشد؟! کى پنهان بوده اى، تا نیازمند دلیلى باشى که بر تو دلالت نماید
. كَيْفَ تَخْفى وَاَنْتَ الظّاهِرُ اَمْ كَيْفَ تَغيبُ وَاَنْتَ الرَّقيبُ الْحاضِرُ ؛ چگونه پنهان شوى و حال آن که نمایانى، یا چگونه غایب شوى و حال آن که دیده بانى حاضرى،. (قسمتی از دعای عرفه)
[3] . بیت هفتم…خیلی زیباست….و خیلی هنرمندانه سروده شده…هرچند کمتر کسی به آن پرداخته است؛
خواهم شبی نقاب ز رویت برافکنم         خورشید کعبه ماه کلیسا کنم تو را
در قرآن آمده است که؛ که قطعا دین در نزد خداوند اسلام است…
و از بقیه ادیان به عنوان شریعت یاد شده است،….شریعت عیسیشریعت موسی.
با تاویلی می توان گفت سرچشمه اصلی همه ادیان اسلام است و بقیه دین ها منعکس کننده احکام اسلام هستند…کامل ترین نام دین خدا اسلام است و لذا خورشید هم منبع و هم سرچشمه اصلی است و لذا ماه منعکس کننده نور اوست. و خورشید است که کامل و نور بخش همه است. بنا بر این اینکه فروغی بسطامی گفته خورشید کعبه و ماه کلیسا….
در اصل هم نماد اسلام خورشید هست…همانگونه که در معماری اسلامی اصطلاحی به نام (شمسه) داریم. به معنی طرحی از خورشید…. و در مساجد ما هم همیشه از خورشید طرح می کشیدند.
اما بعضی ها شاید خرده بگیرند که پس چرا امروزه نماد اسلام هلال ماه است؟…مثل پرچم بعضی از کشور های مسلمان؟!
البته باید بگوییم که این(هلال ماه) را اولین بار سلاطین عثمانی باب کردند… و اعراب هم بدون تفکر از آنان تاثیر پذیرفتند.
این نکته را اولین بار معلم ادبیات ما آقای سعید الله رجایی گفت.(به نقل از آقای مهرزاد مکی زاده)
[4] . فروغی بسطامی، دیوان غزلیات، غزل شماره 9.

تأثیر قرآن کریم در غزلیات لسان الغیب حافظ شیرازی

شاخ نبات حافظ / وقت سحر

مناجات عرفانی؛ طالب حضور / فروغی بسطامی

 تو , کنم ,کنم ,تو ,  ,اسلام , کنم  تو ,کنم  تو ,    ,است و , تو  را

مشخصات

تبلیغات

محل تبلیغات شما

آخرین ارسال ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

عبدالغنی آرام